SME

Pilot tupoleva: Tretíkrát sa nemali pokúšať pristávať

Pilot tupoleva bývalých Slovenských aerolínií hovorí, že ak sa nezdarí pristáť na druhý pokus, mali by to piloti vzdať. Ďalší pilot pripomína, že lietadlo bolo vojenské a teda riadilo sa inými štandardmi ako pri preprave civilov.

Tento Tupolev 154 s registráciou 102 patrí do štátnej letky Poľskej republiky. Vzhľadom presne rovnaký havaroval v sobotu ráno v ruskom meste Smolensk.Tento Tupolev 154 s registráciou 102 patrí do štátnej letky Poľskej republiky. Vzhľadom presne rovnaký havaroval v sobotu ráno v ruskom meste Smolensk. (Zdroj: PRE SME - ROBERT ŠRAMO)

Pilot tupoleva bývalých Slovenských aerolínií hovorí, že ak sa nepodarí pristáť na druhý pokus, mali by to piloti vzdať. Ďalší pilot pripomína, že lietadlo bolo vojenské, a riadilo sa teda inými štandardmi, ako platia pri preprave civilistov.

BRATISLAVA. „V lietadle bol veľmi kvalitný autopilot, ktorý už v čase vzniku lietadla, dokázal automaticky pristáť za zníženej dohľadnosti okolo štyristo metrov," hovorí pilot Vladimír Klein. Lietal na typovo rovnakom lietadle, ako to, ktoré slúžilo poľskému prezidentovi.

Otázka podľa neho znie, čím bolo vybavené lietadlo a čím letisko. „Ak v lietadle bolo nainštalované zariadenie na automatické priblíženie v nízkej viditeľnosti a na letisku nie, mohol to byť problém. Zdôrazňujem, že je to ťažké odhadnúť, pretože výbava tupolevov sa dopĺňala postupne."

Ak v určitom momente dráhu nevidí, musí lietadlo zdvihnúť

Niekoľko pokusov pristáť v kombinácii s nízkou viditeľnosťou mohli spôsobiť tragédiu na ruskom vojenskom letisku Smolensk. „Trikrát sa nemali pokúšať pristáť," myslí si. „Je taká poučka, že raz, ešte raz, ale na tretíkrát už nie."

„Pilot sa pripravuje na let s tým, že palivo vyrátajú z doletu, trasy, prípadného vyčkávania, ale musia rátať aj s odklonom na blízke letisko po trase," vysvetľuje pilot Peter Ondrušek.

Priblíženie na letisko v zníženej viditeľnosti sa delí na niekoľko fáz. Posledná sa volá bod nevydareného priblíženia. „V tomto bode je to posledná výška, z ktorej musí byť viditeľná dráha. Ak nie je, piloti musia lietadlo zdvihnúť," vysvetlil Ondrušek.

„Znížená viditeľnosť znamená, že dopredná viditeľnosť (viditeľnosť pred sebou) je nižšia ako 1500 metrov," vysvetľuje Ondrušek. Každé letisko však má svoje štandardy, v Bratislave sa znížená viditeľnosť vyhlasuje pri doprednej viditeľnosti nižšej ako 1200 metrov.

„Keď sa vyhlási, tak existujú špeciálne procedúry, ktoré musí dodržiavať lietadlo aj letisko. Štandardy pre vojenské lety a letiská sú však trochu iné."

Piloti pre špeciálnych pasažierov sú pod tlakom

Piloti, ktorí lietajú pre špeciálnych pasažierov, ako biznismeni či politici, sú podľa Kleina pod väčším tlakom ako piloti civilných lietadiel. „Keď civilný pilot urobí niečo zle pri pristávaní, systém kvality aerolínií by ho mal odhaliť. Na pilotov špeciálnych letov je kladený tlak, aby pristáli."

Ruské lietadlá z Tupolevových konštrukčných kancelárií boli pri svojom zrode nadčasové „Na svoju dobu malo výborný systém riadenia," hovorí Klein. Ich konštrukcia bola silná, preto napríklad v minulosti nemali kyslíkový systém. „Inžinieri nikdy nerátali s dekompresiou, pretože lietadlo by pri svojej konštrukcii mohlo ešte kus letu vydržať." Tupolev pritom patrí k najrýchlejším dopravným lietadlám na svete.

Kazovosť podľa neho viac súvisí s údržbou ako s typom lietadla. „V Slovenských aerolíniách sme mali tupolevy, ktoré často poruchy nevykazovali," vysvetlil.

Portál aviation-safety.net eviduje spolu 66 havárií Tupoleva 154, vrátane tej dnešnej. K najväčším patrí havária Caspian Airlines vlani v júli so 168 obeťami, pri nehode aerolínií Pulkovo v roku 2006 zahynulo 170 ľudí. Za posledných desať rokov portál eviduje 13 nehôd. Pri deviatich z nich prišli o život cestujúci.

Tragický let: chyba pilotov či techniky

Stále nie je jasné, čo stálo za tragickým pádom lietadla s poľským prezidentom a ďalšími vysokými predstaviteľmi krajiny. Podľa Rusov piloti neposlúchli riadiacu vežu.

Ľavé krídlo sa zachytilo o strom, lietadlo spadlo na zem a rozpadlo sa na kusy. Nedošlo k výbuchu. Plamene začali horieť až po páde stroja.

To je základný opis tragédie, ako ho udávajú svedkovia a ruské úrady. V havárii lietadla pri ruskom meste Smolensk zahynul poľský prezident Lech Kaczyński s manželkou a mnohými významnými osobnosťami krajiny. Príčina pádu stroja zostáva nejasná. Diskutuje sa o tom, či došlo k chybe pilotov alebo techniky.

Faktom je, že podmienky na pristátie neboli dobré. V okolí letiska v čase pristátia panovala hustá hmla. Ako uviedol pre denník Gazeta Wyborcza nemenovaný vojenský expert, pol hodinu pred haváriou sa na rovnakom letisku snažilo pristáť vojenské lietadlo Il-76 letiace z Moskvy, ktoré na palube viezlo funkcionárov FSB. Podľa zdrojov denníka stroj riadil pilot zo Smolenska, ktorý dobre poznal tunajšie podmienky. Po dvoch neúspešných pokusoch o pristátie, išiel pristáť späť do Moskvy.

Posádka opakovane neposlúchla kontrolóra

Pre hmlu radila riadiaca veža pristáť v Minsku aj pilotom prezidentského špeciálu. „Posádka lietadla niekoľkokrát neposlúchla rozkaz kontrolóra letu," povedal novinárom zastupujúci šéf ruského letectva Alexander Aljošin. Podľa neho už 50 kilometrov od letiska im pre zlé poveternostné podmienky neodporučovali pristáť. Tí sa však rozhodli o to pokúsiť, čo však nie je nič zvláštne.

„Lietadlo začalo pristávať vo výške 100 metrov a vzdialenosti dvoch kilometrov. Keď boli asi 1500 metrov, veža ich varovala, že lieta dlo zostupuje príliš rýchlo. Šéf letu im odporučil, aby dali lietadlo do horizontálnej polohy. Keď neposlúchli, prikázal im, aby pristáli na druhom letisku," povedal podľa gazeta.pl Aljošin. Dodal, že na vojenských letiskách je povinnosťou pilotov poslúchnuť rozkaz veže.

Podľa prvých správ sa piloti pokúšali pristáť až štyri krát. „Vzhľadom na to, možno povedať, že samo lietadlo bolo technicky v poriadku," povedal pre poľskú agentúru PAP Dariusz Sobczyński. „Väčšinou sa po druhom pokuse rozhodnú piloti pristáť na náhradnom letisku," dodal.

Lietadlo bolo v dobrom stave

„Trajektória letu ukazuje, že odchýlenie od štartovacej dráhy nebolo len čo sa týka výšky ale aj šírky. Išli 150 metrov od miesta, kde mali pristáť," povedal novinárom podľa ruskej agentúry RIA Novosti ruský minister pre mimoriadne udalosti Sergej Šojgu.

Lietadlo sa chystalo pristáť na letisku v priemyselnom predmestí Smolenska, ktoré slúžilo ako vojenské letisko a nemá navigačný systém pristávania. Ruskí vyšetrovatelia už našli čierne skrinky.

Samotné lietadlo pri tom bolo v dobrom stave. Tupolev 154-M mal nalietaných 5004 hodín a vykonal 1832 pristátí. „Pre lietadlo tejto triedy to nie je veľa," povedal pre poľskú tlačovú agentúru PAP Alexej Gusev riaditeľ ruskej leteckej základne Aviakor v Samare. Práve tu prešiel v decembri minulého roku havarovaný stroj generálnou opravou. Odvtedy lietadlo nalietalo ďalších 124 hodín.

„Lietalo normálne, žiadne sťažnosti neboli," povedal Gusev denníku. Aj piloti, ktorí s ním leteli naspäť do Poľska, boli podľa neho spokojní. Gusev dodal, že opravovali aj všetky motory lietadla.

Tomáš Vasilko

Tu-154 je najlepšie predávaný ruský stroj

Lietadlo typu Tupolev Tu-154, v ktorom v sobotu zahynul poľský prezident Lech Kaczynski, bolo veľmi obľúbené a taktiež spoľahlivé. Lietadlo vyrábali vo vtedajšom Sovietskom zväze od konca 60. rokov až do polovice 90. rokov 20. storočia. Celkovo ich zostrojili viac ako tisíc.

Tu-154 má podobné charakteristiky ako Boeing 737 a pojme až 180 pasažierov. Trojmotorový prúdový stroj, ktorý dokáže vyvinúť rýchlosť až 850 kilometrov za hodinu, bol najlepšie predávaným ruským lietadlom spomedzi všetkých.

Posledná havária stroja Tu-154 sa stala minulý rok v júli, keď stroj leteckej spoločnosti Caspian Airlines havaroval na severe Iránu. Nehodu vtedy nikto neprežil. Podobná tragédia sa stala na Ukrajine v auguste 2006, keď sa pilot snažil preletieť cez búrku. O život prišli všetci pasažieri.

Tupolev 154 havaroval aj v roku 2001 na Sibíri a auguste 1996 na Špicbergoch. Pri oboch nehodách zahynulo celkovo takmer 300 ľudí.

sita
polsko78.jpg Odkaz Poliakom
Napíšte odkaz, ktorý by ste dali Poliakom v tejto situácii. Pošlite ho emailom na citatelia@smeonline.sk.
Publikujeme ho na stránke citatelia.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 091
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 540
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 857
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 138
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 747
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 981
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Miloš Roman.

Na gól čakali fanúšikovia 50 minút.


TASR
Futbalisti FK Humenné.

Domáci Považania inkasovali tri góly v úvodnom polčase.


TASR
Máté Lékai (vľavo) a Lukáš Urban v prvom štvrťfinále Európskeho pohára EHF FTC-Green Collect Budapešť - Tatran Prešov.

Hádzanárov Tatrana čaká domáca odveta vo štvrťfinále Európskeho pohára EHF.


Larry Lloyd.

Po skončení v Nottinghame pôsobil ako hrajúci tréner vo Wigane, ktorý dostal zo štvrtej do tretej ligy.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu