Agentúrnu správu sme o 19:17 nahradili autorským článkom SME.
BRATISLAVA. Tritisíc eur. Toľko vyjde mesačne mýto firmy, ktoré vlastní prezident Únie autodopravcov Jaroslav Polaček.
Údaj získal poslanec Peter Pelegrini (Smer) na januárovom poslaneckom prieskume v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), kde si preveroval, či Polaček o nákladoch neklame. Polaček totiž v médiách hovoril, že ho mýto mesačne vyjde zhruba na milión korún (vyše 33tisíc eur).
Na prieskume bol aj poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ). Pelegrini podľa neho vôbec nemal problém získať údaje o cudzej firme. Na Pelegriniho žiadosť šéf prevádzkovateľa mýta - firmy SkyToll - ochotne zdvihol telefón a zavolal do firmy. Údaje boli na stole prakticky na počkanie, tvrdí Janiš.
„Dáta o slovenských autodopravcoch, o ich pohybe či dokonca o ich platbách, nie sú bezpečne chránené pred zneužitím neoprávnenou osobou," usudzuje Janiš.
Pelegrini tvrdí, že získal len približné údaje a okrem toho sa takto preukázalo, že mýtny systém funguje.
Koľko prejazdila jedna z Polačekových firiem, sa nám však nepodarilo zistiť. Prístup k údajom totiž nie je voľný.
Údaje môžu zvýhodniť
Právnik Marek Šmida hovorí, že SkyToll nemal posunúť citlivé údaje tretej osobe. „Takýto údaj môže mať povahu obchodného tajomstva. Môže to firmu znevýhodniť alebo poškodiť," povedal. Náklady firiem totiž vstupujú do cenotvorby a konkurencia by o nich nemala vedieť.
Podľa Polačeka je takýto únik informácií precendens. Ministerstvo dopravy preto Únia dopravcov listom požiadala, aby únik informácií vyšetrilo. Rezort pod vedením ministra Ľubomíra Vážneho (Smer) potvrdil, že sa sťažnosťou zaoberá.
„Sme v štádiu, keď sme požiadali o podanie vysvetlenia k predmetným veciam," povedal hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.
NDS: systém je bezpečný
Janiš upozornil, že v systéme SkyToll sú obchodné, ale aj osobné údaje dopravcov a o pár rokov sa má mýto platiť aj za osobné autá. V datábáze budú teda údaje majiteľov aj osobných áut. Dokumenty pritom nasvedčujú, že bezpečnosť systému nie je v poriadku, tvrdí opozičný poslanec.
NDS s kritikou nesúhlasí. Mýtny systém je podľa nej bezpečný.
„Národná diaľničná spoločnosť počas nedávneho poslaneckého prieskumu zverejnila poslancom všetky údaje, o ktoré požiadali. Podmienečné potvrdenie spustenia služby sa v nijakom prípade netýkalo bezpečnostného systému," píše riaditeľ NDS Igor Choma.
Hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká povedala, že firma má vypracovaný a prijatý bezpečnostný projekt na ochranu osobných údajov.
Načo je firme bezpečnostný projekt, keď po telefóne rozdáva poslancom citlivé obchodné údaje, nepovedala.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO