BRATISLAVA. Vyplýva to z výsledkov dotazníkového výskumu, ktorý v marci robil inštitút INEKO a do ktorého sa zapojilo 1 597 učiteľov základných škôl, osemročných gymnázií, gymnázií a stredných odborných škôl. Agentúru SITA o tom informoval spolupracovník INEKO Michal Rehúš.
Výsledky dotazníkového výskumu ukázali, že školská reforma pomohla liberalizovať niektoré aspekty fungovania škôl, napríklad podporila prepájanie učiva medzi rôznymi predmetmi, priniesla školám väčšie možnosti profilovať sa podľa svojich možností a poskytla viac voľnosti učiteľom pri výbere vyučovacích metód. Súhlas s týmito oblasťami vyjadrili až dve tretiny respondentov.
Reforma však zároveň zanedbala viaceré dôležité momenty. Až 90 percent zúčastnených učiteľov vyjadrilo nesúhlas s tvrdením, že reforma im uľahčila administratívnu prácu. Približne rovnaký počet respondentov vyjadril nespokojnosť s poskytnutím dostatočného didaktického zázemia (učebnice, učebné texty, metodiky) pre vyučovanie. Učitelia teda síce dostali viac slobody, nemajú však k dispozícii učebnice a pomôcky, ktoré by mohli podporiť jej uplatňovanie. Ministerstvo sa totiž rozhodlo, že pre každý predmet preplatí školám len jeden typ učebnice. Dve tretiny učiteľov súčasne nesúhlasili s tým, že reforma vytvorila podmienky na lepšiu spoluprácu s rodičmi.
Z výsledkov tiež vyplynulo, že v porovnaní s Českou republikou si na Slovensku menej učiteľov myslí, že obsahová reforma je pre ich školu zmenou k lepšiemu. Ďalšie výsledky prezradili, že naši učitelia vyjadrili vysokú mieru súhlasu aj s výrokmi, že reforma vytvorila podmienky na lepšie rozvíjanie tvorivosti žiakov, umožnila zaujímavejšie vyučovacie hodiny pre žiakov, poskytla viac voľnosti pri výbere učiva, vytvorila podmienky na lepšie rozvíjanie komunikačných schopností žiakov a priniesla väčšie možnosti na sebarealizáciu učiteľov.
Viac ako polovica zúčastnených však nesúhlasila s tým, že štátny vzdelávací program skvalitnil obsah ich predmetu a že je zrozumiteľný. Relatívne tesne prevažovali aj učitelia, ktorí vyjadrili nesúhlas s tým, že reforma priniesla redukciu zbytočných informácií, vytvorila lepšie podmienky na individuálny prístup k žiakom a priniesla tvorivejšiu atmosféru v učiteľských kolektívoch.
Zaujímavý bol aj názor na to, či reforma priniesla učivo, ktoré lepšie vyhovuje požiadavkám reálneho života a či priniesla pre žiakov menej bifľovania. V týchto otázkach sú učitelia rozdelení na dva relatívne silné tábory. V oboch prípadoch síce prevažovali pozitívne názory, avšak nesúhlasilo viac ako 40 percent opýtaných.