Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené
Preskočiť hlavičku portálu
Sme.sk | Kultúra (vydanie z 3. 1. 2009) | Košice: potemkinovské mesto kultúry

Košické Kasárne mali šancu byť unikátnym projektom, ktorý spojí magistrát s umelcami
Košice: potemkinovské mesto kultúry

Jednou z najväčších udalostí minulého roka sa stalo rozhodnutie, že Európskym mestom kultúry v roku 2013 budú Košice. S významným statusom však prišli aj peniaze a otázka, ako ďalej.

BRATISLAVA, KOŠICE. Projekt Interface, s ktorým Košice získali prvenstvo nad ostatnými mestami na Slovensku, bol zaujímavý práve pre svoju snahu „spájať okraj zo stredom“. Demonštrovať to malo i promovideo, v ktorom pankáč Aťo putuje po oficiálnych košických kultúrnych inštitúciách a na záver sa dá potetovať logom Košíc – európskeho hlavného mesta kultúry 2013.


Mestečko v meste

Ešte počas kandidatúry ponúklo mesto priestory bývalých Kasární občianskemu združeniu Bona Fide. To dovtedy viedlo nezávislé kultúrne centrum IC Culture Train. Peter Radkoff, riaditeľ organizácie, sa tak stal riaditeľom Kasární Kulturpark. Bol zároveň členom expertnej skupiny, ktorá sa aktívne podieľala na projekte Európske mesto kultúry. Spolu s Bona Fide sa v Kasárňach ocitli aj ďalšie umelecké združenia a iniciatívy – Divadlo na peróne o. z., MakeUp collective, Kassaboys, Artarch, Vydavateľstvo Pectus, Miešačka films a Music Destillery.

Ponúknutím Kasární Bona Fide a združeniam okolo neho vznikol dojem aktívnej spolupráce medzi nezávislým sektorom a mestom. Vyzeralo to veľmi dobre pred európskymi porotcami, ktorí rozhodovali o najlepších uchádzačoch. Už nešlo o projekt na papieri, pestrofarebná kulisa však skrývala niekoľko problémov, ktoré nebolo vhodné riešiť pred samotným vyhlásením víťaza.

autor: Lukáš Kodoň

VIDEO

Bona Fide na kultúru nezanevrú
video
Ďalšie videá nájdete na tv.sme.sk.

Vklad Košíc do projektu bol symbolický nájom. Vkladom ne­závislých organizácií bola ich umelecká činnosť a v prípade Bona Fide i meno a medzinárodné kontakty v sieti podobných nezávislých inštitúcií, ktoré združenie získalo vedením centra IC Culture Train. Keďže aktívna kultúra sa nedá robiť z kancelárie na opačnom konci mesta, organizácie sa do Kasární presťahovali, čo mesto spätne začalo vnímať ako zasquatovanie priestoru.

Ďalším problémom bol rozpočet, s ktorým prišli do Kasární a ktorý bol nastavený na priestor podstatne menších rozmerov. Bolo len logickým dôsledkom, že sa časom objavili finančné otázky okolo platenia energií či údržby priestorov. Diery sa noví nájomcovia snažili vykryť z prevádzkovania kaviarne, čo sa však stalo sporným bodom komunikácie s mestom.

Krátkodobá ilúzia

Život treťosektorových organizácií je bližší životu pankáča Aťa než životu mestských inštitúcií. Mnoho vecí riešia za pochodu, finančne „na kolene“. Toto improvizovanie je však vyvážené často kvalitnou dramaturgiou a projektmi, ktoré pre svoju neziskovosť nemajú šancu v oficiálnych inštitúciách.

Oficiálne otvorenie Kasární bolo začiatkom leta 2008. Polrok na obhájenie pozície je predsa len krátky čas. Mesto nezávislým organizáciám v Kasárňach nedalo dlhšiu šancu, a čo je horšie, šancu im dať ani neplánovalo. Inak by sa totiž prevádzkové výhrady, z ktorých sa neskôr stali výhrady osobné, dali riešiť výmenou vedenia, nie vypovedaním zmluvy a výpoveďou pre všetky zúčastnené organizácie.

V Košiciach sa však predsa stalo niečo, čo sa dovtedy nestalo nikde na Slovensku: pri tvorbe projektu poskytlo mesto nevídaný priestor mladým ľuďom a neoficiálnej umeleckej scéne. Práve v tom išlo o prelomovú udalosť.

Je síce trochu smutné, že mesto alebo štátna správa si nezávislý sektor všimne, až keď ho potrebuje, na druhej strane úradníci v Košiciach si nielenže si všimli nemainstreamovú kultúru, ale priznali jej aj hlas a miesto.

Bohužiaľ, určili si aj čas, dokedy tá kultúra môže hovoriť.

Kasárne z kameňa?

Po získaní titulu Európskeho hlavného mesta kultúry 2013 nasledovala výpoveď. Košice si berú Kasárne naspäť a v najbližšom čase plánujú vytvoriť neziskovku, ktorá bude prideľovať peniaze i priestory organizáciám, ktoré si o ne požiadajú. Čo to znamená a ako sa neziskovej organizácii, založenej mestom, podarí ubrániť sa tlakom poslancov a rôznym politicko– eko­nomickým záujmom, sa ešte len ukáže.

Zatiaľ je jasné to, že Kasárne Kulturpark sa z Centra nezávislého umenia, ako boli prezentované počas kandidatúry, menia na Centrum pre súčasné umenie s názvom Interface. V oficiálnom projekte je to prezentované ako prostredie, kde „kultúra nie je uzatvorená do kamenných budov, ale nachádza sa všade tam, kde je jej užívateľ, jej tvorca“.

Kamenné však môže byť nielen divadlo, ale akákoľvek budova so štyrmi stenami – teda i Kasárne.

sobota 3. 1. 2009 | Katarína Mrázková
© 2009 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Hlavné správy

Z DOMOVA

ÚPN zverejnil ďalších 500 mien príslušníkov ŠtB

Na stránke ústavu sú civilné mená aj priezviská ľudí z banskobystrickej správy ŠtB. Koncom roka by mali obdobie normalizácie uzavrieť zverejnením záznamov bratislavskej.

KOMENTÁR KONŠTANTÍNA ČIKOVSKÉHO

Spoplatnený obsahSľub o deficite vláda nedodržala

Podpredseda Smeru sa nechce vzdať štvrť miliardy eur z vyššej DPH.

TECH.SME.SK

Google umožní cestovanie v čase, vezme vás do minulosti

Internetový gigant sprístupnil archívne snímky miest.

Z DOMOVA

Spoplatnený obsahViete si predstaviť Rusko v Únii? (pýtame sa pred eurovoľbami)

Kandidátov na europoslancov sme sa spýtali: Viete si predstaviť Rusko v Únii?

Jedným z projektov, ktoré stihli uviesť počas krátkej existencie kultúrneho centra Kasárne v Košiciach, bolo multimediálne predstavenie na motívy rozprávky o Červenej čiapočke. Pripravilo ho Divadlo na Peróne s lyonskou skupinou Lá Hors De .

Jedným z projektov, ktoré stihli uviesť počas krátkej existencie kultúrneho centra Kasárne v Košiciach, bolo multimediálne predstavenie na motívy rozprávky o Červenej čiapočke. Pripravilo ho Divadlo na Peróne s lyonskou skupinou Lá Hors De .

Foto: TASR

najčítanejšie
  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní
  • PLATENÉ