Privádzač nám nechcú preplatiť

Výrazné predražovanie nám môže skomplikovať stavbu diaľnic. Únii totiž prekáža a mohla by nám stopnúť platby.

Politici by už nemuseli strihať pásky na diaľniciach, ktoré sú dotované Európskou úniou.Politici by už nemuseli strihať pásky na diaľniciach, ktoré sú dotované Európskou úniou. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Európsky dvor audítorov má podľa informácií SME vážne pochybnosti o tom, či by nám mala Európska únia preplatiť takmer 240 miliónov korún, ktorými prispela na diaľničný privádzač Žilina– Strážov. Dôvodom podľa predbežnej správy audítorov sú dodatky, ktoré stavbu výrazne predražili.

To však audítori ešte nevedeli, že sa má stavba predražiť o ďalšie desiatky miliónov. Podľa informácií SME zo Slovenskej správy ciest sa totiž počíta s podpisom ďalších štyroch dodatkov, ktoré by ju zvýšili na takmer 402 miliónov korún. A plánuje sa aj 11. dodatok so zvýšením na celkových 455 až 460 miliónov korún. Znamenalo by to zvýšenie ceny o viac ako 50 percent, čo by bol ďalší dôvod, prečo by únia nesmela financovať stavbu.

SSC: Museli sme zvyšovať

Správa ciest priznáva, že únia už pozastavila financovanie stavby „do doby zdôvodňovania oprávnenosti zvýšenia ceny“. Tvrdí však, že zvýšenie bolo nevyhnutné. Zdôvodňuje to požiadavkami dopravnej polície na presmerovanie dopravy inak, ako plánovali, problémami s výkupom pozemkov, ale aj zlým technickým stavom rekonštruovaného mosta, o ktorom sa dozvedeli až počas stavby. „Vôbec nie je rozhodnuté, či Slovensko bude vracať peniaze,“ povedala hovorkyňa SSC Iveta Fedorová.

Pokiaľ EÚ rozhodne, že peniaze z fondov musíme z projektu stiahnuť, mohli by sme ich použiť na iný projekt. Treba ich však vyčerpať do konca tohto roka. Keďže cestné stavby vyžadujú dlhú prípravu, projektovanie a ešte aj výberové konania, nebude to možné. Podľa informácií SME ide o jednu z prvých kontrol audítorov a ďalšie budú nasledovať.

Podobná situácia ako v Žiline-Strážov hrozí aj pri ďalších stámiliónových cestných stavbách.

Neverejné zistenie

Ministerstvo dopravy odpísalo, že čerpáme z informácií neurčených pre verejnosť, keďže ide len o predbežné zistenia audítorov. Ministerstvo nebude „s cieľom nevnášať zmätok do uvedených predbežných zistení“ poskytovať k veci oficiálne stanovisko a po doriešení danej veci urobí analýzu postupu a vyvodí dôsledky. „Ak boli urobené chybné kroky, viac-menej boli uskutočnené pred rokom 2006,“ zareagoval rezort.

Riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravy Ľubomír Palčák si myslí, že Slovensko má problémy hlavne s nedostatočnou prípravou stavieb, čo podľa neho mohol byť práve tento prípad.

Príprava pozostáva aj z dobrého projektu, ktorý dokáže oveľa presnejšie odhadnúť náklady. Palčák si myslí, že jednou z ciest, ako podobným prípadom zabrániť, sú projekty verejno-súkromných partnerstiev (PPP). Tam veľmi komplikované pravidlá únie neplatia.

Človek Horizontu

BRATISLAVA. Na ministerstvo dopravy nastúpil po zmene vlády aj Košičan Peter Štefáni. Momentálne vedie Oddelenie implementácie projektov cestnej infraštruktúry. Okrem iného sa za ministerstvo zúčastňuje na kontrolných dňoch na diaľničnom privádzači Žili­na–Strá­žov. Podľa obchodného registra bol konateľom firmy Hotel Satelit a figuroval aj v spoločnosti Tatra – Thermal Poprad ako podpredseda predstavenstva. Predsedom dozornej rady Tatra – Thermal, ktorá je v likvidácii, je obvinený Vladimír Fruni a obidve spoločnosti zjavne vlastnila skrachovaná nebanková spoločnosť Horizont Slovakia.

„To už bolo dávno,“ povedal Štefáni, ktorý vraj pre Tatra – Thermal robil ako stavbár „nejaký dozor“. Čudoval sa, prečo je stále v obchodnom registri, keďže firma je už dlho v likvidácii. S Frunim sa vraj poznal. „Som Košičan, veď tisícpäťsto ľudí ho poznalo,“ vysvetlil. „My sme ani neboli tak v jednej firme. Ja som pre nich robil nejaké veci,“ povedal o Frunim. V Hoteli Satelit bol riaditeľom len chvíľku a mal tam na starosti rekonštrukciu hotela, tvrdí.

Ministerstvo napísalo, že si Štefáni „riadne plní zložité pracovné úlohy“ a že nie je úlohou ministerstva „vyžadovať neprimerané informácie o rodinných, majetkových či iných vzťahoch“ záujemcu o zamestnanie.

(knm)
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 555
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 706
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 032
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 704
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 441
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu