Gašparovič pribrzdil Smer

Prezidentov postoj k cestnému zákonu poslancov Smeru zaskočil. Strana zatiaľ jeho podporu neprehodnotí.

Smer chce otvárať čo najviac úsekov diaľnic, ale zákon mu v tom zatiaľ bráni.Smer chce otvárať čo najviac úsekov diaľnic, ale zákon mu v tom zatiaľ bráni. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Vetom cestného zákona dostal prezident Ivan Gašparovič poslancov Smeru do nepríjemnej situácie. Buď zahlasujú proti svojej prio­rite, alebo sa postavia proti svojmu budúcoročnému prezidentskému kandidátovi.

Hovorkyňa Smeru Katarína Kližanová–Rysová včera potvrdila, že napriek prezidentovmu nesúhlasu strana nebude pri jeho podpore nič prehodnocovať.

Postoj prezidenta Ivana Gašparoviča k cestnému zákonu poslancov Smeru zaskočil. Nerozumejú prečo Gašparovičovi prekáža ich nepriama novela, ktorá má urýchliť výstavbu diaľnic. Diaľnice sú prioritou Smeru a preto mu odkazujú, že jeho veto prehlasujú.

Gašparovičovi prekáža pozmeňujúci návrh poslanca Smeru Petra Pelegriniho, ktorý paragrafom v cestnom zákone rozšíril právomoc štátu stavať diaľnice na pozemkoch, ktoré mu nepatria.

Zmenu vyvlastňovacieho zákona prepašoval pri rokovaní parlamentu do cestného zákona tak, že si to nevšimla ani opozícia, ktorá ho omylom podporila. Vyvlastňovací zákon totiž pre možnú protiústavnosť napadla v januári na Ústavnom súde.

Výhrady nespresnil

Gašparovičov hovorca Marek Trubač včera nepovedal, či prezident Pelegriniho návrh napadol aj preto, že má pochybnosti o samotnom vyvlastňovaní.

„Nie je dôvod sa k tomu vyjadrovať, prezident vrátil zákon z iného dôvodu,“ povedal Trubač. V zdôvodnení veta poslancom Gašparovič pripomenul, že Ústavný súd o zákone ešte nerozhodol.

Trubač hovorí, že Gašparovič zákon vetoval, pretože sa mu nepozdáva, že ide o nepriamu novelu. Má pochybnosť, či nebola porušená právna istota a aj ustanovenie ústavy, že Slovensko je právny štát.

V minulosti Gašparovičovi takéto nepriame novely neprekážali. Nedávno podpísal napríklad zákon o sčítaní obyvateľstva v roku 2011, v ktorom koalícia napravila aj chybu v stanovení výšky príspevku za aktivačné práce. Neprekážalo mu ani to, keď v zákone o podpore práce s mládežou poslanci zmiernili pravidlá pre študentov zdravotníckych odborov.

S vetom nepočítali

Pelegrini aj preto s nesúhlasom prezidenta vôbec nepočítal. Spoliehal sa tiež na to, že Gašparovič s pôvodným vyvlastňovacím zákonom koncom minulého roka súhlasil.

„Môj návrh sa týkal len rozšírenia výstavby na ďalšie úseky. Pôvodný zákon ostal platný,“ hovorí Pelegrini. Preto dúfa, že poslancov koalície presvedčí, že prezidentov nesúhlas v septembri prehlasujú. „Myslím si, že výstavba diaľnic je taká dôležitá, že by toto ustanovenie malo ostať,“ tvrdí.

„Vzhľadom na to, že máme skutočný záujem diaľnice urýchliť, opätovne zákon podporíme,“ povedal Ján Richter zo Smeru, ktorý zároveň pripustil, že to právne nie je absolútne čisté. „Treba za tým vidieť snahu tejto koalície maximálne urýchliť výstavbu diaľnic.“

Či prezidentovo veto zasiahlo plány pri výstavbe, ministerstvo dopravy zatiaľ nepovedalo.

Prezident s pôvodným zákonom, ktorý štátu umožňuje stavať diaľnice aj na pozemkoch, ktoré mu nepatria, súhlasil. Pri podpise vtedy uprednostnil verejný záujem pred súkromným. Opozícia zákon napadla na Ústavnom súde.

Nepriamou novelou chcel poslanec Smeru Peter Pelegrini rozšíriť úseky, na ktorých by štát mohol stavať bez vyjasnenia vlastníckych práv.

Spor je aj o vodičské skúšky

Richter tiež naznačuje, že Gašparovič v septembri neuspeje ani s ďalšou svojou výhradou, ktorá sa týka vodičských skúšok. Prezident nesúhlasí s tým, že by to mala robiť súkromná firma, ktorá dostane licenciu od ministerstva vnútra. Navrhuje, aby vodičské skúšky robila naďalej polícia.

Richter priznáva, že v otázke, kto má preverovať budúcich vodičov, koalícia nebola jednotná.

Problém so súkromnou spoločnosťou mala najmä SNS. Jej poslanec Jozef Líška mal pripravený návrh, ktorým by vrátil vodičské skúšky späť policajtom. Nakoniec ho nepredložil.

Dnes hovorí, že ho využije. „Budeme za to,“ hovorí Líška, ktorý o tom už s poslancami svojho klubu hovoril.

Ministerstvo vnútra sa k veci nechce vyjadrovať. „V tomto štádiu už nemôžeme do zákona zasahovať. Je to vec medzi poslancami a prezidentom,“ povedal hovorca Erik Tomáš.

V minulosti argumentoval aj tým, že polícia plní podľa zákona iné úlohy. Okrem toho zavádzanú prax využívajú aj v iných európskych krajinách.

Gašparovič sa stotožnil s výhradami združenia bratislavských autoškôl, ktoré zákonu vyčítajú, že vodičské skúšky sa môžu stať monopolom jednej firmy. Gašparovičovi prekáža aj to, že skúška by zdražela.

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 109
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 697
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 677
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 782
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 724
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu