SME

Kvôli Branisku obvinila polícia desať ľudí

Polícia za podvody pri stavbe tunela Branisko obvinila desať ľudí. Medzi nimi sú aj traja bývalí riadiaci pracovníci Správy ciest.

(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Polícia za podvody pri stavbe diaľničného tunela Branisko obvinila desať ľudí. Medzi nimi sú aj traja bývalí riadiaci pracovníci Slovenskej správy ciest (SSC). ČTK o tom dnes informoval hovorca policajného prezídia Martin Korch. Obvinení podľa vyšetrovateľov spôsobili štátu pri vybudovaní jednej z najkontroverznejších stavieb v krajine škodu 260 miliónov korún.

Skupinu podľa polície založili traja predstavitelia SSC s ďalším mužom, ktorý zastupoval švajčiarsku spoločnosť Erga Suisse. "Prostredníctvom tejto nastrčenej firmy mali vystavovať fiktívne faktúry ako aj navyšovať cenové ponuky, a tak podvodne získať finančné prostriedky, ktoré následne končili na ich osobných účtoch vo švajčiarskych bankách," uviedol Korch.

O obvinení v súvislosti s Braniskom tento týždeň vo Švajčiarsku informoval premiér Robert Fico. Slovenská polícia sa podľa Korcha prípadom zaoberala od roku 2004. "K zásadnému posunu vo vyšetrovaní došlo na základe informácií, ktoré nám poskytli švajčiarski kolegovia v roku 2006," uviedol hovorca.

Najdlhší diaľničný tunel na Slovensku sa začal stavať v roku 1996, v prevádzke je od roku 2003. Celkové náklady na vybudovanie takmer päťkilometrového tunela spolu s ďalšími diaľničnými stavbami, mostami a obchvatmi neďalekých obcí, presiahli deväť miliárd korún. Podozrenia z "tunelovania" pri výstavbe Braniska sa objavili v roku 2004 v správe Slovenskej informačnej služby, o rok neskôr o údajných nekalostiach okolo stavby hovoril aj vtedajší minister vnútra Vladimír Palko.

Profil diaľničného tunela Branisko

Miesto a základná charakteristika tunela:

- Branisko je prvým a zatiaľ najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Nachádza sa na pod horským prejazdom Branisko medzi Beharovcami a Fričovcami na východnom Slovensku. Nahradil štátnu cestu, ktorá viedla cez horský priesmyk, a je súčasťou diaľnice D1.

Technické parametre:

- tunel je dlhý 4975 metrov, najvyššia povolená rýchlosť je 80 kilometrov za hodinu. Tunel má 17 únikových východov, bezpečnostné kamery, systém priebežného monitorovania rýchlosti každého vozidla a senzory pre meranie povolených tepelných hodnôt a hodnôt dymu v tuneli. Motoristi majú k dispozícii jednu tunelovú rúru s dvoma jazdnými pruhmi.

Začiatok stavby, priebeh a dokončenie:

- výstavbu iniciovala vláda premiéra Vladimíra Mečiara v roku 1996. Termíny konečného spustenia tunela sa posúvali niekoľkokrát. Stavbu sprevádzali technické problémy, ako aj nedostatok finančných zdrojov. Prvé vozidlá napokon tunelom prešli začiatkom leta v roku 2003 za vlády premiéra Mikuláša Dzurindu.

Náklady na stavbu tunela:

- náklady sa vyšplhali na viac ako sedem miliárd korún a spolu s ďalšími mostami a obchvatmi obcí v okolí konečný účet presiahol deväť miliárd korún.

Kriminálne pozadie okolo tunela:

- premiér Robert Fico počas svojej pondelkovej návštevy vo Švajčiarku vyhlásil, že polícia obvinila členov bývalého vedenia Slovenskej správy ciest (SSC) z ekonomickej trestnej činnosti v súvislosti so stavbou. Polícia dnes informovala, že za podvody pri budovaní tunela obvinila desať ľudí. Medzi nimi sú aj traja bývalí riadiaci pracovníci SSC. Podľa polície k objasneniu prípadu prispela aj švajčiarska polícia, ktorá sa o prípad zaujímala, keďže do stavby Braniska bola zapojená aj švajčiarska firma.

- úvahy o tunelovaní Braniska sa objavili už počas minulej vlády premiéra Dzurindu. Na podozrenia z "tunelovania" pri výstavbe upozornila v roku 2004 správa Slovenskej informačnej služby, o rok neskôr o údajných nekalostiach okolo stavby hovoril aj vtedajší minister vnútra Vladimír Palko.

Účastníci stavby:

- generálnym investorom stavby tunela bola Slovenská správa ciest, ktorá spadá pod ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Stavbu tunela zastrešovalo Združenie Branisko na čele so štátnym podnikom Vodohospodárska výstavba. Združenie zahŕňalo napríklad podniky Hydrostav, Váhostav, Banské stavby Prievidza.

Generálni riaditelia SSC, ktorí zastávali post počas stavby tunela Branisko:

1995 - 1998 - Ján Mikolaj, v súčasnosti minister školstva (SNS)

november 1998 - Jozef Macejko

1999 - Ladislav Pauliny, poverený výkonom funkcie generálneho riaditeľa

2000 - 2002 - Dušan Matonok

október 2002 - december 2002 - Ján Šedivý

december 2002 - 2005 - Dušan Faktor

ČTK
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 703
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 105
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 267
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Justin Schütz (Nemecko) strieľa gól brankárovi Dávidovi Hrenákovi (Slovensko), vľavo ho bráni Mário Grman (Slovensko) počas prípravného hokejového zápasu.

Vypočujte si piatkovú časť denného športového podcastu portálu Sportnet.sk, v ktorom si zhrnieme to najdôležitejšie, čo sa udialo v športovom svete.


Najlepším mužom na ihrisku bol kapitán Fiorentiny Cristiano Biraghi.

Kľúčovým momentom bolo vylúčenie Cadua.


Olivier Archambault (Spišská Nová Ves) a Filip Bajtek (Nitra)

Pozrite si prehľad športových udalostí v piatok 19. apríla. Aký je program dňa?


Brankár Spartaku Trnava Dominik Takáč.

Dominik Takáč verí, že sa negatívna séria končí vo finále.


SkryťZatvoriť reklamu