Štát plánuje stavať draho

Plány na prestavbu bratislavského letiska ukazujú, že štát to chce urobiť podstatne drahšie ako súkromné firmy, ktoré sa uchádzali o jeho kúpu.

Rozšírenie letiska bude stáť štát viac, ako keby sa realizovalo v réžii súkromných investorov.Rozšírenie letiska bude stáť štát viac, ako keby sa realizovalo v réžii súkromných investorov. (Zdroj: SME – TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Plány na prestavbu bratislavského letiska ukazujú, že štát mieni stavať pomaly a veľmi draho.

Ministerstvo dopravy pripravilo na rokovanie vlády materiál o rozvoji najväčšieho slovenského letiska v Bratislave. Podľa odhadov by štát v rámci dvoch etáp výstavby minul 9,5 miliardy korún. Za rovnaké alebo podobné investície mali uchádzači o privatizáciu letiska zaplatiť o miliardy menej.

Reálne sú dve možnosti

Ak bude chcieť letisko zvládnuť v budúcnosti nárast cestujúcich, bude potrebovať investície na rozvoj. Ministerstvo dopravy odhaduje, že by malo ísť o viac ako 9,5 miliardy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Do úvahy pritom pripadajú podľa ministerských úradníkov zdroje zo štátneho rozpočtu, kombinácia štátnych zdrojov a zdrojov letiska, vytvorenie spoločného podniku so strategickým investorom alebo prenájom letiska na 20 alebo 25 rokov formou koncesie.

Prvé dve možnosti sú však viac­menej vylúčené. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho politika štátu nepočíta s tým, že ich rezort mal do letiska vliať nejaké peniaze. Úverová kapacita letiska sú dve miliardy a keďže štát zvyšných 7,5 miliardy korún pravdepodobne zo štátnej kasy nepustí, aj možnosť kombinácie štátnych a letiskových zdrojov je mimo hry.

Reálne sú teda dva varianty. „Mne sa javí ako výhodný tretí alebo štvrtý variant,“ povedal v stredu po rokovaní vlády minister Vážny. Konečné rozhodnutie padne v januári.

SkryťVypnúť reklamu

Štát zaplatí viac

Štyri konzorciá, ktoré sa zúčastnili na tendri na predaj bratislavského letiska, však ponúkali za obdobné investície oveľa nižšie sumy. Za terminál, ako ho chce postaviť aj ministerstvo dopravy, chceli vynaložiť od 1,8 až 3,8 miliardy korún.

Napríklad víťazné konzorcium TwoOne chcelo podľa poslednej ponuky kompletne prestavať letisko na kapacitu šesť miliónov pasažierov ročne s nákladmi do 5 miliárd korún. To je asi o polovicu menej, ako chce štát investovať teraz.

„Naďalej trváme na tom, že naša ponuka bola výhodná pre Slovensko aj letisko. Je zrejmé, že parametre ministerstva sú slabšie, investície sú drahšie a časový horizont budovania letiska je dlhší,“ povedal hovorca Penty Martin Danko.

Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík sa k porovnávaným číslam nechcel vyjadriť, lebo investičný plán rezortu vláda neprerokovala. Podľa neho treba rozlíšiť budovanie letiska v prvej a druhej etape.

SkryťVypnúť reklamu

V prvej chce štát vynaložiť na rekonštrukciu a dobudovanie starého terminálu 2,8 miliardy s tým, že bude mať maximálnu kapacitu 4,5 milióna cestujú­cich. Napríklad druhý v poradí v privatizačnom tendri, konzorcium Abertis ponúkal terminál na päť miliónov pasažierov ročne zhruba za 2,9 miliardy. Do roku 2014 majú podľa Jánošíka potom miliardové investície rozšíriť kapacitu letiska na 6,8 až osem miliónov cestujúcich ročne.

Údaje o cenách, za ktoré chcelo konzorcium slovenskej firmy Penta, viedenského letiska a rakúskej finančnej skupiny Raiffeisen stavať, pochádzali z konečnej záväznej ponuky v privatizačnej súťaži. Jej splnenie mohol štát po privatizácii vymáhať.

Investor bez tendra?

Ministerstvo dopravy priznalo, že rokuje aj s viacerými investormi. Na otázky SME, či vypíše preto medzinárodný tender na výber strategického investora, hovorca Jánošík povedal, že ide o špekulatívnu otázku.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Penta, ktorá bola súčasťou víťazného privatizačného konrzorcia TwoOne, ešte v lete upozornila ministra Vážneho, že ak nebude tender vypísaný, bude to v rozpore s pravidlami Európskej únie. „Európska komisia môže v takom prípade rozhodnutie vlády zrušiť,“ povedal Danko.

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 462
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 372
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 679
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 985
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 644
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 394
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu