BRATISLAVA 2. mája (SITA) - Svoj zásadný nesúhlas s možným umiestnením trasy plánovaného diaľničného úseku D4, tzv. nultého okruhu okolo Bratislavy v blízkosti obce Borinka na verejnej diskusii v Stupave vyjadrili niekoľkí Borinčania. Predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a brnianskej spoločnosti HBH Projekt, ktorá pripravila technické štúdie možného trasovania diaľnice, sa snažili presvedčiť, že umiestnenie diaľnice blízko Borinky je z environmentálneho hľadiska nevhodné. Podľa nich by mala NDS nechať vypracovať iba štúdie, ktoré nepočítajú s trasou vedúcou Borinským údolím. Predstaviteľom NDS a HBH Projekt sa po vyše hodine a pol podarilo vysvetliť, že šesť štúdií, vrátane trasy pri Borinke, sú nutné pre výber najvhodnejšej trasy, čo však neznamená, že všetky z nich sú považované za vhodné na realizáciu. "Na posudzovanie vplyvov na životné prostredie pôjdu dve až tri najvhodnejšie štúdie, museli sme však nechať vypracovať aj tie najmenej vhodné, aby sme mali zdokumentované, prečo vhodné nie sú," uviedla pred občanmi Daniela Pyszková z oddelenia predinvestičnej prípravy NDS. Ako dodala, pripomienky občanov aj z tohto stretnutia do správ technických štúdií zapracujú, o finálnej trase diaľnice rozhodne ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií po vyhotovení záverečnej správy z hodnotenia vplyvov na životné prostredie.
Približne 50-kilometrový diaľničný oblúk, z ktorého päť- až desaťkilometrový úsek by mal viesť tunelom popod Karpaty, má od roku 2017 prepojiť rakúske diaľnice S8 a A6. Najviac pripomienok majú obce k 18,5- kilometrovému úseku medzi Bratislavou a Stupavou. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií navrhlo päť variantov vedenia trasy, Rača žiada o predĺženie tunela a o posun portálu, Borinka nesúhlasí s dvoma variantmi, ktorých trasy sú po povrchu v blízkosti obce. Zástupcovia obcí majú ku všetkým variantom pripomienky, chcú najmä čo najväčší odsun diaľnice od obývaného územia. Plánovaná diaľnica D4 sa dotýka obcí Ivanka pri Dunaji, Rovinka, Most pri Bratislave, Stupava, Borinka a bratislavských mestských častí Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce, Vrakuňa, Podunajské Biskupice, Vajnory, Rača a Záhorská Bystrica. S výstavbou by sa malo začať v budúcom roku, náklady by mali podľa zvolených variantov dosiahnuť približne 35 až 38 miliárd korún.