Vodiči môžu zabudnúť na plány bývalej vlády, ktorá chcela diaľnicu na severe do roku 2010. Programové vyhlásenie Ficovej vlády spomína rok 2010 iba ako termín na "prípravu úseku diaľnice D1 po Košice, čím sa vytvoria vhodné podmienky pre jej dokončenie".
Tešiť sa môžu tí, ktorí dávajú prednosť ceste po strednom Slovensku. Vláda plánuje urýchliť stavbu rýchlostnej komunikácie Trnava - Banská Bystrica.
Minister dopravy Ľubomír Vážny odmieta, že cestu preferuje vzhľadom na svoje bydlisko v Banskej Bystrici. "Cesta medzi Trnavou a Bystricou vychádza lacno, preto ju treba rýchlo dokončiť," hovorí. Na sever naďalej pôjde o 20 % peňazí viac, ako na dokončenie tejto rýchlostnej komunikácie.
Pre niektoré úseky na severe zatiaľ nie je určená ani trasa. "Najskôr ju musia geodeti vytýčiť, pripraviť dokumentáciu, vykúpiť pozemky, posúdiť vplyvy na životné prostredie a urobiť projekt," hovorí Vážny. Až potom sa môže začať tender, ktorý potrvá aj tri štvrte roka.
Prioritou na severe pre Vážneho zostáva dokončenie diaľnice do Žiliny a spojenie Svrčinovca s poľskou hranicou.
Rýchlostnú cestu z Trnavy do Banskej Bystrice v minulosti presadzovali aj ekologickí aktivisti. Dnes je z trasy hotových niekoľko dlhých úsekov, ďalšie sa stavajú, chýba ešte asi 50 kilometrov.
Spolu chce vláda do roku 2010 dokončiť 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií. (rf)
Priority vlády
* Dokončenie diaľnice do Žiliny, vyriešenie problému nadjazdu v Považskej Bystrici.
* Urýchlenie úseku diaľnice D3 Svrčinovec - hranica s Poľskom.
* Sprevádzkovanie R1 Trnava - Banská Bystrica.
* Odstránenie "bodových nedostatkov" na rýchlostnej komunikácii R2 (od Zvolena juhom do Košíc).
* Do roku 2010 zabezpečiť prípravu diaľnice D1 po Košice a vytvoriť podmienky na jej dokončenie.
* Prípravu projektov rýchlostnej cesty R4 (Košice - hranica s Maďarskom).
Názor experta
Dekan Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity Ján Čelko si myslí, že nová vláda plány výstavby diaľnic zreálnila. Plány minulej vlády dokončiť spojenie Bratislavy s Košicami do roku 2010 boli podľa Čelka takmer nesplniteľné. "Bolo by to reálne vtedy, keby dávno pristúpili k riešeniu Považskej Bystrice rovnako ako tunel Višňové - Dubná skala. Až po Kraľovany zostáva niekoľko úsekov, ktoré si vyžadujú tunely a ešte stále nie je jednoznačná dokumentácia."
Spojenie Trnavy s Banskou Bystricou podľa neho pôjde na úkor severu, lebo aj výstavba tejto trasy sa avizovala už dlhšie. "Programové vyhlásenie z hľadiska výstavby diaľnic a rýchlostných ciest vidím ako reálne." (rf)