Do Nitry vstúpil Nestroy. So svojou čiernou komikou, všeobjímajúcim výsmechom života a ľudí. Jeho hry a príbehy nie sú ničím novým, naopak, sú to stokrát oprášené témy, s čitateľnými vzťahmi odpozorovanými z bezprostredného okolia. Zaujímavý na novom predstavení Divadla A. Bagara je konflikt nestroyovského rukopisu s netradičnou formou, na ktorej je v tejto hre dôraz predovšetkým. Nestroyova schéma úkladov, lásky, chamtivosti je tu zašnurovaná v biedermeierovských pompéznych gestách a slovách a pretavená do modernej rockovej spoločenskej hry na lásku, city a manželstvá. Figúrky príbehu sa ponáhľajú za šťastím. Chcú si ho nabrať naraz a čo najviac. Ale čo už je viac relatívne ako pojem šťastia? A tak ich cesta je kľukatá, bez konca. Do smiechu aj do plaču. Aj toto je Nestroyova tragická fraška. Pokrivené vzťahy sú vykreslené v operetnej groteske aj v živočíšnom rockovom podaní. Pritom striedanie vyjadrovacích prostriedkov nepôsobí samoúčelne ani ako násilná konfrontácia dvoch dôb, ale vyznieva skôr ako fascinujúci plynulý prechod medzi kontrastnými polohami. Zo všetkých zložiek cítiť nasadenie, sviežosť, fantáziu: vynikajúca hudba M. Ničíka, nápaditá choreografia M. Kovářovej, scéna a kostýmy A. Gruskovej (za všetky mi nedá nespomenúť originálnu scénu domu postaveného zo zväčšených kociek lega) a poctivé herecké výkony. Herci vstupujú s iróniou, ale predovšetkým s radosťou do brilantne vystavaných a osviežujúco vypointovaných dialógov. (Tu nemožno obísť výkon M. Dočolomanského - potešiteľný je fakt, že aj slovenské divadelníctvo má hereckú hviezdu so všetkými atribútmi - herectvo nadšene prijímané verejnosťou, pritom inteligentné a kultivované. A ešte potešiteľnejšie je, že popri jeho role nevybledol žiadny z ďalších hereckých výkonov.) Režisérkino vedenie je citlivé, presné, konštruktívne a posilňuje komunikačne vystavanú inscenáciu. Je hravá, rôznofarebná a najmä spĺňa základné: zabáva. Má spád, šťavu, nenudí prešpekulovaným brodením sa v ťažkých filozofiách ani prvoplánovým lacným humorom sprevádzaným zhovievavými úsmevmi. Malé životné pravdy sú podávané ako filozofické jednohubky. Skrátka - mladí moderní divadelníci sa zišli v Nitre a spravili mladé moderné, zábavné a inteligentné divadlo. S dvoma ALE. Cieľovým publikom hry je napriek tvrdeniam tvorcov predsa len skôr mladšia generácia. A tento divadelný experiment (napr. posledný výstup prebieha vo forme módnej prehliadky) sa priestorom aj tradíciám nitrianskeho divadla azda trochu vymyká. Možno aj preto prichádza s prosbou na bulletine - Nitra, prijmi majstra Nestroya!...
Autor: ALEXANDRA TINKOVÁ (Autorka je