Výber strednej školy si dobre premyslite

Šestnásť dní ostáva deviatakom a ôsmakom hlásiacim sa na bilingválne gymnáziá na to, aby si vybrali strednú školu. Vyplnenú prihlášku musia odovzdať riaditeľovi školy do konca januára. Tohto roku si školy vyberá 70 124 deviatakov.


„Niektoré stredné školy sú preplnené, aj keď sa ich absolventi ťažko uplatňujú na trhu práce. O iné je zas len minimálny záujem, ale ich absolventi by si prácu našli pomerne ľahko. Viete, podľa čoho vyberať strednú školu? FOTO SME – PAVOL MAJER



Rozhodovanie nie je jednoduché. Rozdiely medzi jednotlivými regiónmi Slovenska sú veľké. Mnohé školy dlhodobo produkujú absolventov, čo sa ihneď po ukončení štúdia zaevidujú sa na úrade práce. Niektoré školy im to dokonca radia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odborníci z Národného úradu práce však varujú: „Mladí ľudia by mali pre začiatok radšej zobrať aj prácu, ktorá nevyhovuje ich predstavám, ako ostať doma. Získajú pracovné návyky, prax. Čím dlhšie nebudú pracovať, tým menej sa im bude chcieť. Navyše, aj záujem zamestnávateľov o dlhodobo nezamestnaných je veľmi nízky, šanca nájsť si prácu klesá úmerne s dĺžkou evidencie na úrade práce.“

SkryťVypnúť reklamu

Hodnotiaca správa Európskej komisie v kapitole o vzdelávaní a odbornej príprave opakovane hovorí o tom, že pomer medzi študijnými a učebnými odbormi na školách nekorešponduje s požiadavkami trhu práce. Šanca nájsť si prácu v niektorých povolaniach je takmer mizivá, napriek tomu na ne školy pripravujú ďalších a ďalších absolventov. Dokazuje to i fakt, že počet nezamestnaných vo veku 15 až 20 rokov (teda najmä absolventov stredných škôl) pomaly narastá.

Školský systém v tejto oblasti nie je taký pružný, ako by mal byť. Prognóza ďalšieho vývoja zamestnanosti na Slovensku stále nie je úplne zosúladená s ponukou škôl.

Nie každý rodič má o konkrétnych školách prehľad. Na školách síce sú výchovní poradcovia, ktorí by im mali poradiť, svoju prácu však vykonávajú bezplatne nad pedagogický úväzok a nestačia všetkým žiakom a rodičom situáciu na školách i trhu práce dopodrobna vysvetliť.

SkryťVypnúť reklamu

Denník SME preto prináša predbežné údaje o záujme žiakov o jednotlivé typy škôl v ôsmich krajoch Slovenska, vrátane odporúčaní krajských úradov práce. Je síce pravdou, že prihlášky na stredné školy sa presúvajú aj na poslednú chvíľu (niekedy i pár dní pred prijímačkami) a situácia na školách sa ešte môže zmeniť, aj tieto predbežné údaje však môžu rodičom uľahčiť výber strednej školy pre svoje dieťa.

SOŇA REBROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 598
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 587
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 776
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 086
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu