Najviac sa teleworking využíva v severských štátoch - Dánsko (takmer 10 %), Fínsko (vyše 8 %) a Švédsko (8 %), ďalej Holandsko (9 %), Veľká Británia (7 %). Francúzi alebo Taliani naopak tento spôsob prác neobľubujú.
V teleworkingu, ako aj v iných oblastiach spojených s využívaním informačných technológií, zaostáva Európa za Spojeným štátmi. Tam je jednak dvakrát vyšší počet domácností vybavených počítačom a modemom a aj zamestnávatelia sú ochotnejší a schopnejší poskytnúť vzdialený prístup k podnikovej sieti. V USA sa v roku 1998 odhadoval počet pracovníkov na diaľku asi na 18 miliónov, o rok neskôr na takmer 20 miliónov.
V Japonsku sa podiel pracovníkov na diaľku pohyboval koncom minulého storočia len okolo 1 percenta. Príčina tejto situácie je podľa odborníkov pravdepodobne v tradíciách a konzervatizme v spôsobe práce.
Podľa výskumu preferencií spoločnosti MORI celých 57 % pracovníkov v USA by radšej pracovalo doma a len 36 % dáva prednosť práci v kancelárii. Pre porovnanie s Európou: obrátené preferencie majú Švédi, pretože 49 % preferuje kancelárske prostredie a len 34 % domácu kanceláriu, vo Francúzsku a vo Veľkej Británii sú preferencie vyrovnané.
Spracované podľa štúdie Rity Pužmanovej
Výhody a nevýhody teleworkingu
PRE ZAMESTNANCA
práca v domácom, pokojnom a príjemnom prostredí bez rušivých vplyvov, kde sa možno dobre sústrediť
prácu si možno rozložiť na viac väčších časových celkov
podľa osobnej výkonnosti a biorytmu, napríklad viac hodín práce stráviť dopoludnia alebo neskoro v noci, prípadne cez víkend
obmedzí sa strata času, náklady a stres spojené s dochádzaním do zamestnania
zvyšuje sa celková kvalita života človeka, a v dôsledku toho i jeho výkonnosť
domáce prostredie môže zviesť človeka k lenivosti a odpočinku - treba byť na seba prísny a to nie každý dokáže
keď pracujete doma, ostatní členovia domácnosti možno nebudú schopní rešpektovať fakt, že ste vlastne "v práci" a budú vás neustále rušiť domácimi problémami a požiadavkami
existuje aj opačné nebezpečenstvo, že pracovník vlastne nikdy z "kancelárie" neodchádza a pracuje neustále, pretože má pracovné nástroje nepretržite poruke. Aj tomuto nebezpečenstvu treba čeliť dobrými návykmi, ako je vyčlenenie pracovného priestoru (izby alebo pracovného kúta), ktorý sa používa výhradne na pracovné účely, a samozrejme dobrým plánovaním podľa stanovených pracovných i osobných priorít
PRE ZAMESTNÁVATEĽA
vyššia výkonnosť zamestnanca
nezanedbateľné úspory na pracovisku (pracovné miesto, výpočtová technika, energia).
ak neexistuje dobrá merateľnosť vykonanej práce, zamestnávateľ môže mať problémy s hodnotením finančnej i celkovej výhodnosti
jedným z hlavných problémov, na ktorý sa pri práci na diaľku upozorňuje, je psychologický aspekt odcudzenia sa tímu, ak sa ľudia nestretávajú denne alebo aspoň raz týždenne (nielen na poradách, ale aj v kuloároch). Najmä neformálne diskusie a rozhovory môžu chýbať obom stranám, pretože absentujú aktuálne informácie a pocit spolupatričnosti.
Niektoré firmy zavádzajú "kolujúce" pracovné miesta, kde je pre zamestnancov k dispozícii napríklad len tretina pracovných miest, stolov a počítačov a zamestnanci sa pri nich podľa dohodnutého kľúča striedajú. Vopred si objednajú stôl v kancelárii iba na tú dobu, keď potrebujú byť fyzicky prítomní na pracovisku. Tomuto spôsobu obsadzovania pracovných miest sa hovorí hoteling.